Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  18. březen 2023

Astronomický snímek dne (APOD) - 18. březen 2023

Wolf Rayet 124

Uznání: NASA, ESA, CSA, STScI, Webb ERO Production Team

Hnací silou silného hvězdného větru jsou rozpínající se závoje plynu a prachu Na ostrém infračerveném pohledu jsou vidět obálky plynu a prachu rozpínající se silnými hvězdnými větry kolem horké, svítivé hvězdy Wolf-Rayet 124. Pro oči přitažlivý vzor hvězd se šesti paprsky je charakteristický pro snímky hvězd pořízené pomocí 18 šestiúhelníkových zrcadel Kosmického dalekohledu Jamese Webba. WR 124 ve vzdálenosti asi 15000 světelných roků v zahroceném severním souhvězdí Šípu (Sagitta) má více než 30násobek hmotnosti Slunce. Turbulentní mlhovina o průměru téměř 6 světelných roků vznikla v krátké a zřídka pozorované fázi vývoje hmotných hvězd v Mléčné dráze. Je předzvěstí blížícího se zániku WR 124 při výbuchu supernovy. Trosky prachu vzniklého v rozpínající se mlhovině, které přežijí výbuch supernovy, budou v mezihvězdném prostoru ovlivňovat vznik budoucích generací hvězd.

1. WebbTelescope.org: WR 124 (NIRCam and MIRI Compass Image)