Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  21. červenec 2023

Astronomický snímek dne (APOD) - 21. červenec 2023

Galaktický řasnatý mrak: Mandel Wilson 9

Uznání a copyright: Gabriel Rodrigues Santos

Od těchto mračen kosmického prachu vznášejících se asi 300 světelných roků nad rovinou naší Galaxie se odráží kombinované světlo hvězd Mléčné dráhy. Prachové galaktické řasnaté mraky (cirrus) jsou slabé a tato kolektivně ozařovaná prachová mračna se obvykle nacházejí ve vysokých galaktických šířkách. Dají se vysledovat na rozsáhlých oblastech oblohy směrem k severnímu a jižnímu galaktickému pólu. Studie naznačují, že prachová mračna spolu s odrazem světla hvězd vytvářejí slabou načervenalou luminiscenci, jelikož zrnka mezihvězdného prachu přeměňují neviditelné ultrafialové záření na viditelné červené světlo. Tento pozoruhodně hluboký širokoúhlý snímek zachycuje také blízké hvězdy Mléčné dráhy a vzdálené galaxie v pozadí a zkoumá komplex slabých galaktických řasnatých mračen známých jako Mandel Wilson 9. Rozprostírá se na více než třech stupních pozemské oblohy v souhvězdí Rajky (Apus) daleko na jihu.

1. NASA: Charting the Milky Way From the Inside Out