Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  07. srpen 2023

Astronomický snímek dne (APOD) - 07. srpen 2023

Mlhovina Pelikán v plynu, prachu a hvězdách

Uznání a copyright: Abe Jones

Mlhovina Pelikán se pomalu proměňuje. S oficiálním označením IC 5070 se od větší mlhoviny Severní Amerika odděluje molekulárním oblakem vyplněným tmavým prachem. Mlhovině Pelikán se věnuje mnoho studií, protože se jedná o obzvláště aktivní směs vznikajících hvězd a vyvíjejících se plynných mračen. Snímek vznikl ze tří specifických barev ze světla vyzařovaném sírou, vodíkem a kyslíkem, což nám může pomoci lépe porozumět těmto interakcím. Světlo mladých energetických hvězd pomalu mění chladný plyn na horký, přičemž postupující hranice mezi nimi, známá jako ionizační fronta, je viditelná jasně oranžovou barvou vpravo. Zůstávají ovšem obzvláště hustá chapadla studeného plynu. Mlhovina Pelikán, známá také jako LDN 935, možná za miliony let už nebude pelikána připomínat, protože vyváženost a rozmístění hvězd a plynu jistě zanechá něco, co bude vypadat zcela jinak.

1. APOD: 2000-05-01 Mlhovina Severní Amerika
  2. APOD: 2023-01-29 Barnard 68: Temné molekulární mračno
  3. NASA: Interstellar Dust Particles
  4. Wikipedia: Pelican
  5. APOD: 2020-12-06 M16: Pilíře stvoření hvězd
  6. Instagram.com: diy_nasa: Photographed from my backyard, LDN 935 is one of my favorite of the Lynds Catalog of Dark Nebulae (LDN).
  7. LANL.gov: Sulphur
  8. Wikipedia: Hydrogen
  9. ChemiCool.com: Oxygen Element Facts
  10. APOD: 2018-02-05 NGC 7635: Mlhovina Bublina se rozpíná
  11. APOD: 2003-10-13 Ionizační fronta mlhoviny Pelikán
  12. Wikipedia: File:Snail-front-0A.jpg
  13. Youtu.be: GoPro: Pelican Learns To Fly
  14. NASA: Search Results for "Pelican"
  15. Harvard.edu: Structure and evolution of molecular clouds near H II regions. I. CO observations of an expanding molecular shell surrounding the Pelican Nebula.
  16. Buzzfeed.com: Foto: V černých brýlích :-)