Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  09. únor 2024

Astronomický snímek dne (APOD) - 09. únor 2024

Když růže nejsou rudé

Uznání a copyright: Tommy Lease (Denver Astronomical Society)

Ne všechny růže jsou rudé, ale i tak mohou být samozřejmě velmi krásné. Stejně tak krásná Růžicová mlhovina a další hvězdotvorné oblasti jsou na astronomických snímcích často zobrazovány s převážně červeným odstínem, z části proto, že mlhovině dominuje emise atomů vodíku. Nejsilnější optická emisní čára vodíku, známá jako H-alfa, se nachází v červené oblasti spektra. Krásu emisní mlhoviny však nemusíme ocenit pouze v červeném světle. Ostatní atomy v mlhovině jsou rovněž excitovány energetickým světlem hvězd a rovněž vytvářejí úzké emisní čáry. V tomto detailním pohledu na Růžicovou mlhovinu jsou úzkopásmové snímky mapovány do širokopásmových barev, aby byla vidět emise atomů síry v červené barvě, vodíku v zelené a kyslíku v modré. Schéma mapování těchto úzkých emisních čar atomů (SHO) do širších barev (RGB) se používá na mnoha Hubblových snímcích emisních mlhovin. Snímek zabírá přes střed Růžicové mlhoviny asi 50 světelných roků. Mlhovina se nachází asi 3000 světelných roků daleko v souhvězdí Jednorožce (Monoceros).

1. Wikipedia: Roses_Are_Red
  2. AtlasOfTheUniverse.com: NGC 2237, 2238, 2239 and 2246 - The Rosette Nebula
  3. Wikipedia: H-alpha
  4. AstroBin.com: Tommy Lease: Up Close on The Rosette Nebula
  5. AAA.org: Pillars of Creation: Using the Hubble Palette
  6. HubbleSite.org: Hubble Space Telescope - Embark on a Journey of Discovery
  7. SEDS.org: NGC 2244 and NGC 2237-9,46
  8. AtlasOfTheUniverse.com: The Universe within 5000 Light Years - The Orion Arm

Štítky: NGC 2244, Růžicová mlhovina, Narrowband, H alpha, Emission line, Emisní mlhovina

skvrna 3590

Newton 114/500/modifik.Dobson, 1/10000 s, ISO 3200.