Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  10. květen 2024

Astronomický snímek dne (APOD) - 10. květen 2024

Simulace: Splynutí dvou černých děr

Uznání simulace: Simulating eXtreme Spacetimes Project

Uvolněte se a sledujte splynutí dvou černých děr. Tato simulace je inspirovaná první přímou detekcí gravitačních vln v roce 2015, přehrává se zpomaleně, ale při spuštění v reálném čase by trvala asi třetinu sekundy. Černé díry jsou na vesmírné scéně představeny na pozadí hvězd, plynu a prachu. Jejich extrémní gravitace soustřeďuje světlo za nimi do Einsteinových prstenců, které se po spirále přibližují a nakonec splynou do prstence jednoho. Při rychlém přibližování hmotných objektů vznikají jinak neviditelné gravitační vlny a způsobují, že se viditelný obraz vlní a tříští uvnitř i vně Einsteinových prstenců i poté, co černé díry už splynuly. Gravitační vlny označené GW150914, které zjistil detektor LIGO, odpovídají splynutí černých děr o hmotnosti 36 a 31 Sluncí ve vzdálenosti 1,3 miliardy světelných roků. Výsledná jediná černá díra má hmotnost 63 Sluncí, přičemž se zbývající 3 hmotnosti Slunce přeměnily na energii vyzářenou gravitačními vlnami.

Dnešní horizont událostí: Týden černých děr v NASA!

1. CalTech.edu: Gravitational Waves Detected 100 Years After Einstein's Prediction