Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  04. červen 2024

Astronomický snímek dne (APOD) - 04. červen 2024

Kometa Pons-Brooks vyvíjí protilehlé ohony

Uznání a copyright: Rolando Ligustri

Proč má kometa Pons-Brooks nyní ohony směřující opačným směrem? Nejpozoruhodnějším je modře zářící iontový ohon, který je vidět na snímku plynout dolů. Iontový ohon je odtlačován přímo od Slunce slunečním větrem. Vpravo nahoře je zářící centrální koma komety 12P/Pons-Brooks. Z komy se převážně vlevo vějířovitě rozprostírá prachový ohon komety. Prachový ohon vytlačuje a zpomaluje tlak slunečního záření, má tendenci sledovat kometu po její dráze a z některých pozorovacích úhlů se může jevit naproti iontovému ohonu. Ve spodní části snímku pořízeného minulý týden z Namibie je vidět vzdálená a jasná hvězda Alfa Leporis. Kometa prošla před dvěma dny nejblíže Zemi a nyní je nejlépe viditelná z jižní oblohy, protože zeslábla a letí zpět do vnější Sluneční soustavy.

1. NASA: What Is a Comet?
  2. APOD: 2021-03-08 Tři ohony komety NEOWISE