Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  07. červen 2024

Astronomický snímek dne (APOD) - 07. červen 2024

Sharpless 308: Mlhovina Hlava delfína

Uznání a copyright: Prabhu Kutti

Tuto obrovskou vesmírnou bublinu nafukují rychlé větry z horké, hmotné hvězdy. Je katalogizována jako Sharpless 2-308, nachází se asi 5000 světelných roků daleko v dobře vycvičeném souhvězdí Velký pes (Canis Major) a pokrývá o něco větší část oblohy než Měsíc v úplňku. To v její odhadované vzdálenosti odpovídá průměru 60 světelných roků. Hmotná Wolf-Rayetova hvězda, která bublinu vytvořila, je ta jasná hvězda blízko středu mlhoviny. Wolf-Rayetovy hvězdy mají více než dvacetinásobek hmotnosti Slunce a předpokládá se, že se nacházejí v krátké fázi vývoje hmotných hvězd před supernovou. Rychlé větry z této Wolf-Rayetovy hvězdy vytvářejí mlhovinu ve tvaru bubliny tak, že zametají pomaleji se pohybující materiál z dřívější vývojové fáze. Větrem nafouknutá mlhovina je stará přibližně 70 000 let. Poměrně slabé emisi zachycené na hlubokém snímku přes úzkopásmové filtry dominuje záření ionizovaných atomů kyslíku mapované do odstínu modré. SH2-308 s téměř neškodným obrysem, je také známá jako mlhovina Hlava delfína.

1. GalaxyMap.org: The Sharpless Catalog: Sh2-301