Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  29. prosinec 1999

Astronomický snímek dne (APOD) - 29. prosinec 1999

Desetiletí, které definovalo hvězdný systém

Uznání a copyright kresby: Lynette Cook

Na začátku devadesátých let byl znám pouze jediný planetární hvězdný systém a to naše vlastní Sluneční soustava. První extrasolární hvězdná planetární soustava byla objevena pomocí obíhajícího pulsaru v roce 1991. Nepatrné změny v přesných časech příchodu pulsů z ústřední malé husté neutronové hvězdy podaly důkaz o obíhajících planetách. Uprostřed desetiletí byly nalezeny planety podobné Jupiteru kolem hvězd podobných Slunci pomocí malých periodických změn v barvách těchto hvězd. Obrázek nahoře ukazuje náčrt umělce takové objevené planety obíhající HD217107. S postupem desetiletí byly identifikovány více jak dva tucty planetárních hvězdných soustav, jedna z nichž byla nedávno potvrzena pomocí detekce nepatrných zatmění samotnou planetou. Cílem i nadále zůstává jednoznačný objev hvězdné soustavy podobné sluneční s planetami podobnými Zemi.

Štítky: Planety, Hvězdná soustava