Úvodní strana  >  Rady  >  Světelné znečištění  >  Oblasti tmavé oblohy

Oblasti tmavé oblohy

Iniciativou dobrovolníků ve spolupráci s regionálními správními parky vzniklo v Česku již několik oblastí tmavé oblohy. Oblast tmavé oblohy, park tmavé oblohy nebo rezervace tmavé oblohy je území s nízkou úrovní světelného znečištění. Slouží k pozorování noční oblohy a k informování o této problematice. Dále slouží k ochraně noční přírody a krajiny. České oblasti tmavé oblohy bývají často centrem pozorovacích akcí, které pořádá Česká astronomická společnost či nějaká její složka.

V Česku najdeme (k lednu 2016) hned tři oblasti

Mapa světelného znečištění v České republice (převzato z Falchi et al. 2016). Světle modré oblasti jsou místa s nejnižší mírou světelného znečištění v České republice. Nejvíce světla je pak v okolí velkých měst a aglomerací. Tmavě modré, šedé a černé oblasti se u náš již nenacházejí. Na mapě jsou také vyznačeny oblasti tmavé oblohy založené do roku 2016: Jizerská (JOTO), Beskydská (BOTO) a Manětínská (MOTO). Autor: Martin Mašek, Fabio Falchi
Autor: Martin Mašek, Fabio Falchi

Štítky: Beskydská oblast tmavé oblohy, Světelné znečištění, Manětínská oblast tmavé oblohy, Jizerská oblast tmavé oblohy

40. vesmírný týden 2021

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 4. 10. do 10. 10. 2021. Měsíc bude v novu a vynoří se na večerní obloze. Nastane jeho konjunkce s Venuší. Aktivita Slunce je nízká, ale poslední měsíce ukázaly, že roste poněkud rychleji, než se očekávalo. K ISS má odstartovat kosmická loď Sojuz MS-19 s jedním profesionálním kosmonautem a dále dvojicí režisér-herečka. Mezitím u stanice proběhlo zkušební předokování Sojuzu MS-18 a odletěl nákladní Dragon. Zemřel český astronom a astrofyzik Boris Valníček. Před 175 lety byl objeven Neptunův měsíc Triton. Stalo se tak asi dva týdny po objevu planety.

Skvrny na Slunci s Filtrem