Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  09. březen 2001

Astronomický snímek dne (APOD) - 09. březen 2001

Rentgenové záření z HCG 62

Uznání: J. Vrtilek et al., CfA, NASA

Při pátrání po galaxiích na obloze identifikoval kanadský astronom Paul Hickson se svými kolegy asi 100 kompaktních skupin galaxií, jež se nyní nazývají Hicksonovi kompaktní skupiny (Hickson Compact Groups - HCGs). S pouze několika členy ve skupině jsou HGS mnohem menší než nesmírné kupy galaxií skrývající se ve vesmíru, ale zdá se, že jsou podobně jako velké kupy galaxií vyplněny horkým plynem s rentgenovou emisí. Ve skutečnosti by mohly být skupiny galaxií jako jsou HCG stavebními kameny velkých kup. Tento rentgenový snímek ve falešných barvách z oběžné observatoře Chandra odhaluje rentgenovou emisi plynu v jedné takové skupině HCG 62 do překvapivých detailů. Černé a zelené barvy na snímku představují nízké intenzity, zatímco červené a fialové odstíny představují vysoké rentgenové intenzity. Nápadnými útvary na rentgenovém snímku jsou málo jasné kapkovité útvary vlevo nahoře a vpravo dole, které symetricky odděluje intenzivní centrální rentgenová oblast. HCG 62 leží v Panně (Virgo) a poblíž středu skupiny sídlí eliptická galaxie NGC 4761. Na optických vlnových délkách poskytují některé HCG pěknou podívanou dokonce i dalekohledy středních velikostí.

Štítky: Galaxie, Rentgenový, Plyn, Galaxy group, Hcg62