Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  21. březen 2001

Astronomický snímek dne (APOD) - 21. březen 2001

Spirální galaxie s příčkou NGC 2903

Uznání: Almudena Alonso-Herrero (U. Hertfordshire) et al., HST, ESA, NASA

NGC 2903 je spirální galaxie podobná naší vlastní Galaxii Mléčná dráha. Mezi podobnosti patří její celková velikost a ústřední příčka. Výrazným rozdílem je ovšem výskyt záhadných horkých skvrn v jádru NGC 2903. Při prohlídce jak snímku nahoře, tak dalších podobných snímků pořízených dalekohledem Hubble Space Telescope se ukázalo, že tyto horké skvrny jsou jasné mladé kulové hvězdokupy na rozdíl od stejně starých kulových hvězdokup v naší Galaxii Mléčné dráze. Dalším průzkum ukázal, že současné vznikání hvězd je nejbouřlivější v prstenci obepínajícím jádro NGC 2903 širokém 2000 světelných let. Astronomové vytvořili hypotézu, že gravitace centrální příčky vznikání hvězd v tomto prstenci urychluje. NGC 2903 leží asi 25 miliónů světelných let daleko a je viditelná i malým dalekohledem v souhvězdí Lva (Leo).

Štítky: Spirální galaxie, Spirála s příčkou