Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  22. březen 2001

Astronomický snímek dne (APOD) - 22. březen 2001

Jupiter, Saturn a Messier 45

Uznání a copyright: Ken Webb

S koncem března odchází z večerní oblohy brilantní Venuše, ale Jupiter se Saturnem nad západním obzorem zůstávají dostatečně vysoko. Na tomto teleskopickém snímku z 19.ledna září Jupiter vlevo nahoře od podstatně slabšího Saturna. Skoro úplně nahoře se nachází nádherná hvězdokupa Plejády s náznaky její charakteristické modré reflekční mhoviny. Planety i Plejády lze ještě stejně snadno na jarní noční obloze vyhledat. Plejády známé též jako M45 jsou 45. objektem ve slavném katalogu francouzského astronoma Charlese Messiera a asi budou brzy odškrknuty z vyhledávacích seznamů pozorovatelů. Tento víkend nabízí pozorovatelům na severní polokouli jedinečnou příležitost dokončit Messierův maraton, tedy odpozorování všech 110 objektů z Messierova katalogu v jediném slavném pozorovacím běhu od soumraku do svítání. Tento víkend bude také možné celoplanetární maraton pozorováním všech planet sluneční soustavy během jediné noci. A pokud se budete chtít podívat ještě na něco, tak by měla být vidět Mezinárodní kosmická stanice, jak prolétá oblohou v závislosti na vaší zeměpisné poloze, ovšem Mir už vidět nebude.

Štítky: Saturn, Jupiter, M45, Messier

51. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 16. 12. do 22. 12. 2019. Měsíc bude v poslední čtvrti. Podvečerní obloha nabízí Venuši a Saturn. Po setmění můžeme pozorovat také Uran a Neptun. Ráno je vidět Mars. Nejjasnější kometou oblohy je C/2017 T2 vysoko v Perseovi. Nastane zimní slunovrat. Proběhne několik zajímavých startů raket. Před 380 lety se narodil Gottfried Kirch, vynálezce mikrometru a objevitel jasné komety roku 1680.

Soumrak v Otrokovicích