Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  23. březen 2001

Astronomický snímek dne (APOD) - 23. březen 2001

Mir zazářil na rozloučenou

Uznání a copyright: Paulo Raymundo (Salvador, Brazil)

Večerní oblohou po západu Slunce nad pobřežním městem Salvador v Brazílii naposledy přelétla nízko přes západní horizont ruská kosmická stanice Mir. Zapadající hvězdy zanechaly při této časové expozici dlouhé 5 minut 20 sekund na film ASA 800 film širokoúhlým objektivem krátké, téměř svislé stopy. Rychle se pohybující Mir putoval horizontálně a jeho stopa mířila k levému (jižnímu) okraji snímku. Skoro na konci své viditelné stopy historická kosmická stanice náhodou zazářila "na rozloučenou" slunečním světlem odraženým z nízké oběžné dráhy. Jako na šibalskou odpověď se na brazilské obloze minutu po průletu Miru objevil kosmický dalekohled Hubble Space Telescope a také zazářil na své stopě mířící k vrcholu snímku. Světla viditelná na horizontu jsou z blízkého ostrova Itaparica. Dlouhověká kosmická stanice Mir je po 15 letech služby určena k bezpečnému sestupu z oběžné dráhy. Přeživší kusy by měly dopadnout do cílové odlehlé oblasti jižního Tichého oceánu.

Štítky: Hubblův kosmický dalekohled, Mir, Družice, Kosmická stanice, Star trail