Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  06. duben 2001

Astronomický snímek dne (APOD) - 06. duben 2001

Polární záře nad Novým Zélandem

Uznání a copyright: Chris Petrich

Pozorovatelé oblohy ve středních a vysokých šířkách po celé zeměkouli byli minulý víkend počastováni rozsáhlými polárními zářemi, jak kolem planety Země řádila magnetická bouře. Bouři vyvolal koronární výron hmoty na Slunci spojený s obrovskou skupinou slunečních skvrn katalogizovanou jako aktivní oblast číslo 9393. Snímek zde například zachycuje jak v časných ranních hodinách 1. dubna obloha nad Novým Zélandem ožila "jižní září". Na širokoúhlé časové expozici je vidět věžovitá červená polární záře posazená nad popředím dobře osvětlené pily, železniční stanice, kostelní věže a domů města Dunedin. Na druhý den, 2. dubna došlo k největšímu slunečnímu vzplanutí za posledních 25 let, také poblíž aktivní oblasti 9393, ale vzhledem k její poloze poblíž slunečního okraje všechny efekty povětšině směřovaly mimo naši drahou planetu. Všechna nedávná sluneční aktivita podtrhuje skutečnost, že sluneční maximum je tu pořád s námi.

Štítky: Polární záře, Active sun, Magnetic storm