Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  19. červen 2001

Astronomický snímek dne (APOD) - 19. červen 2001

Srpky Neptuna a Tritona

Uznání: Voyager 2, NASA

Vnější Sluneční soustavou tiše plachtí sonda Voyager 2, jejíž kamera v roce 1989 spolu zachytila jako srpky Neptun a Triton. Snímek obří plynné planety a jejího zamračeného měsíce nahoře byl pořízen zezadu těsně po největším přiblížení. Takový snímek by nemohl být pořízen ze Země, protože Neptun nikdy nejeví fázi jako srpek pro Zemi u Slunce. Neobvyklé místo také Neptuna ochudilo o jeho dobře známou modrou barvu, jelikož odsud je sluneční světlo rozptýlené dopředu a tak je červenější podobně jako u zapadajícího Slunce. Neptun je menší ale hmotnější než Uran, má několik tmavých prstenců a vyzařuje více světla, než příjmá od Slunce.

Štítky: Neptun, Triton

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 23. 3. do 29. 3. 2020. Měsíc bude v novu. Večer je vidět jasná planeta Venuše. Ráno jsou poblíž sebe Mars, Jupiter a Saturn. Zájemci o komety si mohou dvě středně jasné prohlédnout relativně vysoko na obloze a jednu také večer nízko na západě. V neděli 29. března přecházíme na letní čas. Přes utlumení dění ve společnosti ještě probíhají nějaké starty raket a přípravy běží, s patřičnými karanténními opatřeními, i směrem ke startu Sojuzu k ISS. Před 360 lety se narodil Christiaan Huygens, objevitel měsíce Titan.

Konjunkce