Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  03. červenec 2001

Astronomický snímek dne (APOD) - 03. červenec 2001

Neobvyklé záblesky v kulové hvězdokupě M22

Uznání: K. Sahu (STScI) et al., WFPC2, HST, NASA
Inset: N. A. Sharp, REU program/ NOAO/ AURA/ NSF

Co způsobuje neobvyklé záblesky v kulové hvězdokupě M22? Toto kulové uskupení hvězd je nejjasnější kulovou hvězdokupou viditelnou na Zemi ze severní polokoule. M22 zobrazená na vloženém snímku se rozpíná na zhruba 50 světelných letech a leží 8500 světelných let daleko v souhvězdí Střelce (Sagittarius). Střed M22 nedávno opakovaně snímkoval s vysokým rozlišením kosmický dalekohled Hubble Space Telescope. Za M22 je mnohem více hvězd poblíž středu naší Galaxie. Několik hvězd poblíž galaktického středu, dosti vzadu za M22, se jeví neočekávaně s dvojnásobnou jasností a během 20 hodin se navrací k normálu. Jedna hypotéza předpokládá vysvětlení těchto rychlých změn jasnosti efektem gravitačních čoček velkých planet, jež se volně pohybují v kupě. Jedním z problémů totoho modelu je, že taková planetární populace není doposud známa! Aby se porozumělo těmto tajemným zábleskům, tak se plánují další pozorování.

Štítky: Mikročočkování, M22, Flashes