Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  16. červenec 2001

Astronomický snímek dne (APOD) - 16. červenec 2001

Kolem blízké hvězdy CW Leonis byla nalezena voda

Drawing Uznání: SWAS, Harvard SAO, NASA

Mají světy mimo naši Sluneční soustavu vodní oceány jako na Zemi? Domněnka, že takové světy mohou existovat byla nedávno podložena novým důkazem, že se u blízké hvězdné soustavy CW Leonis vyskytuje voda. Nedávná pozorování družicí SWAS (Submillimeter Wave Astronomy Satellite) nalezla významné detekce světla na specifických barvách emitovanych vodou. Rychle vznikla hypotéza, že se díky centrální hvězdě odpařuje voda z mračna komet, jež obklopují hvězdu a jež je podobná Kuiperovu pásu komet, který obklopuje naše vlastní Slunce. Kresba nahoře zobrazuje soustavu CW Leonis s jejím hypotetickým mračnem vodu nesoucích komet uspořádaných do prstence. Nejbližší komety jsou vyobrazeny jak ukazují ohony bohaté na vodní páry směřující směrem od hvězdy. Ovšem dál od ústřední hvězdy by už komety neměly ukazovat výrazné ohony a měly by být řidší. Ústřední hvězda je take známa jako IRC+10216 a je stárnoucí obří hvězdou, jenž se nachází 500 světelných let v souhvězdí Lva (Leo).

Štítky: Hvězda, Voda, CW Leonis