Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  11. říjen 2001

Astronomický snímek dne (APOD) - 11. říjen 2001

VDB 142 v Kefeu

Uznání: Arne Henden (US Naval Observatory, Flagstaff)
Image Processed by Al Kelly

Nádherná kolekce prachových a plynných mlhovin v severní Mléčné dráze ji krášlí vysoko a nedaleko od souhvězdí Kefea (Cepheus). Tento snímek oblasti v barvách založených na astronomických filtrech zvýrazňuje hvězdy ponořené v kosmických mračnech podivných tvarů. Nedaleko slabé centrální hvězdy (9. mag.) na snímku se odráží světlo hvězd na prachových mračnech a vytváří namodralou reflekční mlhovinu katalogizovanou v roce 1966 jako VDB 142. Jasná červená v oblasti emisní mlhoviny ukazuje na přítomnost mračen atomárního vodíku. Vodíkové atomy zbavené elektronů neviditelným ultrafialovým světlem při rekombinaci atomů s elektrony emitují charakteristické červené viditelné světlo. Proti jasnému pozadí je vidět silueta tmavé mlhoviny dozadu ubíhajícího zakrývajícího prachu. Tyto mlhoviny leží ve velkém komplexu mladých hvězd IC 1396 ve vzdálenosti 3000 světelných let od Země.

Štítky: Emisní mlhovina, Tmavá mlhovina, Reflekční mlhovina, Vdb142