Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  06. únor 2002

Astronomický snímek dne (APOD) - 06. únor 2002

Infračervené kosmické pozadí

Uznání: A. Kashlinsky (SSAI) & S. Odenwald (Raytheon), 2MASS, NSF, NASA

Jaký vzor pozadí má obloha? Odpověď záleží na uvažovaném druhu světla a na některých vlnových délkách všechna ta změť materiálu v popředí ji činí stále neznámou. Ovšem docela nedávno bylo pomocí dalekohledu 2MASS s vysokým rozlišením zobrazeno pozadí v blízkém infračerveném světle a potvrdily se dřívější odhady, že je více jak dvakrát jasnější než se původně čekalo. Nahoře je v zástupných barvách malý výsek infračerveného kosmického pozadí (Cosmic Infrared Background - CIB). Světlo, které je vidět vyzářily úplně první hvězdy a galaxie ve vesmíru. Toto světlo bylo emitováno, když byl vesmír ani ne z poloviny tak starý jak dnes. CIB je stejnorodější než současný vesmír, jelikož hvězdy byly v ranných dobách lépe rozprostřeny. Jasnost pozadí ukazuje, že mnoho hvězd ve vesmíru vzniklo mezi kosmologickými rudými posuvy jedna až sedm.

Štítky: Reflekční mlhovina, M78