Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  08. únor 2002

Astronomický snímek dne (APOD) - 08. únor 2002

PKS 1127 145: Quasar View

Uznání: A. Siemiginowska (CfA) & J. Bechtold (U. Arizona), et al., NASA

Kvasar známý jako PKS 1127-145 se nachází deset miliard světelných let od naší planety. Pohled z kosmického dalekohledu Hubble Space Telescope na levém panelu ukazuje tento kvasar spolu s dalšími galaxiemi tak, jak se jeví v optickém světle. Samotný kvasar je jako nejjasnější objekt v pravém dolním rohu. Na pravém panelu je rentgenový snímek z observatoře Chandra přesně odpovídající Hubbleovu poli. Zatímco na snímku z Chandry nejsou vidět obyčejnější galaxie, tak rentgenovému pohledu dominuje výrazný výtrysk dlouhý skoro milión světelných let, který vyvěrá z kvasaru. O kvasaru, který je jasný jak v optickém, tak v rentgenovém světle se předpokládá, že hostí superhmotnou černou díru, která pohání výtrysk a činí PKS 1127-145 viditelným napříč celým spektrem a dělá jej majákem ze vzdáleného vesmíru.

Štítky: Rentgenový, Výtrysk, Kvasar