Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  18. duben 2002

Astronomický snímek dne (APOD) - 18. duben 2002

Planety na západní obloze

Uznání a copyright: John French (Abrams Planetarium, MSU)

Viděli jste nedávno nějaké jasné planety? Pokud jste byli po západu Slunce venku pod jasnou oblohou, tak jste jistě k tomu měli příležitost. Na západě nyní září na noční obloze jako jasné "hvězdy" všech pět planet Sluneční soustavy známých už starověkým astronomům: Merkur, Venuše, Mars, Saturn a Jupiter. Tento digitální snímek pořízený z města Holt v Michiganu v USA 14. dubna asi 40 minut po západu zachycuje tři z nich: Venuši, Mars a Saturn spolu s mladým srpkem Měsíce. Vyznačená je také hvězdokupa Plejády a jasný červený obr v Býkovi (Taurus) Aldebaran. Zapadající Merkur se ztrácí mezi stromy a září nad horizontem, zatímco Jupiter je nad vrchním okrajem tohoto pohledu. V nadcházejících týdnech bude habaděj příležitostí k fotografování, jelikož se všech pět planet bude postupně přibližovat k sobě a bude spolu s Měsícem a hvězdami pózovat na západní obloze. Venuše, Mars a Saturn vytvoří nejtěsnější trio uvnitř pětistupňové kružnice (to je asi zdánlivá velikost vaší pěsti při nataženém rameni) nad Aldebaran 3. května.

Štítky: Mars, Měsíc, Venuše, Saturn, Planety, Evening sky