Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  11. červenec 2002

Astronomický snímek dne (APOD) - 11. červenec 2002

M51: rentgenové záření z Vírové galaxie

Uznání: A. Wilson (UMD) et al., CXC, NASA

Populární pár interakujících galaxií známý jako Vírová galaxie, ještě čerstvě v paměti ze včerejší epizody, zde debutuje mimo říši viditelného světla zobrazením na vysokých energiích z oběžné rentgenové observatoře Chandra. Na obrazových datech této oblasti z Chandry, která stále poskytuje skvělé výkony, se třpytí více jak 80 rentgenových hvězd. Počet zářivých rentgenových zdrojů uvnitř M51, pravděpodobně neutronových hvězd a černých děr v podvojných systémech, je pro normální spirální nebo eliptické galaxie neobvykle vysoký a vnuká tak myšlenku, že tento kosmický vír prošel intenzivním období vznikání hmotných hvězd. Jasná jádra obou galaxií, NGC 5194 a NGC 5195 (vpravo a vlevo), také vykazují na tomto snímku ve falešných barvách vysokoenergetickou aktivitu a ukazují difuzní zář pocházející z plynu o mnohamiliónové teplotě. Rozsáhlejší záběr oblasti kolem jádra NGC 5194 ukazuje rentgenové záření ze zbytku po supernově, z trosek po obrovské hvězdné explozi, která byla pozemskými astronomy poprvé detekována v roce 1994.

Štítky: Rentgenový, M51, Interacting galaxies, Ngc5194, Ngc5195