Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  31. červenec 2002

Astronomický snímek dne (APOD) - 31. červenec 2002

Protažená planetární mlhovina Henize 3 401

Uznání: R. Sahai (JPL/NASA) et al., HST, NASA, ESA

Jak vlastně odvrhuje umírající hvězda své vnější vrstvy? Hvězdy, které vytvářejí elegantní planetární mlhoviny jako je nahoře vyobrazená Henize 3-401 nejsou vůbec neobvyklé. Zadávají podnět ke spekulacím, že tak může jednoho dne vypadat i naše vlastní Slunce. Henize 3-401 je jedna z nejprotáhlejších, dosud objevených planetárních mlhovin, což je docela pozoruhodný kousek pro zjevně kulatou hvězdu. Někteří astronomové zastávají hypotézu, že protažený tvar je klíčem k pochopení odvrhovacího mechanismu. K hypotéze vzniku patří také to, že vnější vrstvy plynu jsou usměrňovány vlastním magnetickým polem hvězdy a také druhá hvězda se nějak podílí. Poté, co se plyn za několik tisíc let rozptýlí, tak zůstane jenom bílý trpaslík. Henize 3-401 leží ve vzdálenosti asi 10 000 světelných let v souhvězdí Lodního kýlu (Carina).

Štítky: Planetární mlhovina, Henize 3-401