Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  04. září 2002

Astronomický snímek dne (APOD) - 04. září 2002

Halo Kočičího oka

Uznání: R. Corradi (Isaac Newton Group), D. Goncalves (Inst. Astrofisica de Canarias)

Mlhovina kočičí oko (NGC 6543) je jednou z nejlépe známých planetárních mlhovin na obloze. Na tomto skvělém obrázku ve falešných barvách je vidět, že vnitřní centrální oblasti jsou symetrické. Snímek byl zpracován tak, aby ukázal obrovské, ale velice slabé halo plynného materiálu o rozměru přes 3 světelné roky, který obklopuje jasnější a dobře známou planetární mlhovinu. Kompozitní obrázek pořízený na základě údajů dalekohledu Nordic Optical Telescope na Kanárských ostrovech ukazuje červenou emisi atomů dusíku a zelené a modré odstíny od atomů kyslíku. O planetárních mlhovinách se už dlouho soudilo, že se jedná o závěrečná stádia života slunci podobných hvězd. Ovšem teprve docela nedávno byla u některých planetárních mlhovin objevena hala jako je toto, která jsou pravděpodobně tvořena materiálem odvrženým v dřívějších aktivních epizodách vývoje hvězdy. Zatímco astronomové předpokládají, že fáze planetární mlhoviny trvá kolem 10 000 let, tak věk vnějších vláknitých částí tohoto hala se odhaduje na 50 000 až 90 000 let.

Štítky: Planetární mlhovina, Halo, Ngc6543