Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  28. prosinec 2002

Astronomický snímek dne (APOD) - 28. prosinec 2002

Sny Miru

Uznání: STS-76 Crew, NASA

Tento snový snímek stanice Mir pořídili astronauté z raketoplánu Atlantis při letu STS-76, když se chystali připojit se k ruské kosmické stanici. S rozložitými přívěsky a slunečními panely se Mir podobá vrtošivému hmyzu vznášejícímu se 350 kilometrů nad novozélandským Jižním ostrovem a městem Nelson poblíž Cook Strait. Koncem března 1996 dopravil Atlantis na Mir na pětiměsíční návštěvu astronautku Shannon W. Lucid a zvětšil tak obsazení stanice ze 2 na 3. Pak se v srpnu téhož roku při letu STS-79 vrátil, aby vzal Lucid zpátky a vysadil astronauta Johna Blahu. Od roku 1986, kdy byl Mir uveden do operačního stavu jej navštívilo přes 100 kosmických pasažérů z národů planety Země jako jsou Rusko, Spojené státy, Velká Británie, Německo, Francie, Japonsko, Rakousko, Kazachstán a Slovensko. Po společných tréninkových letech raketoplán-Mir na podporu Mezinárodní kosmické stanice skončilo v srpnu 1999 trvalé obsazení Miru. V březnu 2001 byl Mir stažen z oběžné dráhy.

Štítky: Raketoplán, Mir, Kosmická stanice, Nový Zéland