Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  27. prosinec 2002

Astronomický snímek dne (APOD) - 27. prosinec 2002

Rentgenová záhada v RCW 38

Uznání: S. Wolk (CfA), et al., CXC, NASA

Ve vzdálenosti zhruba 6000 světelných let brázdí souhvězdím Plachty (Vela) hvězdokupa plná silných hvězd - RCW 38. Není žádným překvapením, že tyto hvězdy jsou mladé, jen milióny let a se svými horkými vnějšími atmosférami se jeví jako bodové rentgenové zdroje, které posévají tečkami tento rentgenový snímek z oběžné observatoře Chandra. Ale difuzní mračno rentgenového záření, které je obklopuje, je poněkud záhadné. Snímek barevně kóduje rentgenové energie, nejvyšší energie jsou zobrazeny modrou, střední zelenou a nízké energie červenou barvou. Mračno o rozsahu jen několik světelných let, které prostupuje hvězdokupou má barvy, které naznačují, že se rentgenové paprsky vytvářejí vysokoenergetické elektrony při pohybu magnetickým polem. Z údajů Chandry ale dosud není zjevný zdroj energetických elektronů jako například rázová vlna vybuchujících hvězd (zbytků supernov), nebo rotující neutronové hvězdy (pulsary). Ať je už jejich původ jakýkoliv, tak energetické částice by mohly zanechat svůj otisk na planetárních soustavách, které vznikají v mladé hvězdokupě RCW 38, neboť se zdá, že nedaleké energetické události ovlivňovaly chemii a izotopy nalezené v naší vlastní sluneční soustavě.

Štítky: Hvězdokupa, Rentgenový, Rcw 38