Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  29. prosinec 2002

Astronomický snímek dne (APOD) - 29. prosinec 2002

Mladá kulová hvězdokupa NGC 1818

Uznání: Diedre Hunter (Lowell Obs.) et al., HST, NASA

Mléčné dráze kdysi vládly kulové hvězdokupy. Za těch starých časů kdy vznikala naše Galaxie, v ní sídlily možná tisíce kulových hvězdokup. Dnes tu zůstalo možná jen 200 kup. V průběhu věků byly kulové hvězdokupy ničeny opakovanými zničujícími setkáními mezi sebou nebo s galaktickým středem. Přežívající pozůstatky jsou starší než kterákoliv pozemská fosílie, jsou starší než všechny ostatní struktury naší Galaxie a samy vymezují hrubé stáří vesmíru. Mladých kulových hvězdokup existuje v naší Galaxii Mléčná dráha jen málo, pokud vůbec nějaké, protože nejsou vhodné podmínky pro vznik dalších kup. Jiné je to ale v sousední galaxii LMC (Velký Magellanův oblak). Na snímku nahoře je "mladá" kulová hvězdokupa, která se tam nachází: NGC 1818. Pozorování ukazují, že vznikla před pouhými 40 milióny let, to znamená včera v porovnání s věkem 12 miliard let u kulových hvězdokup v naší vlastní Mléčné dráze.

Štítky: Sluneční soustava, Impakt, Asteroids