Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  14. únor 2003

Astronomický snímek dne (APOD) - 14. únor 2003

Srdce v NGC 346

Uznání: Y.Nazé (Université de Liège) et al., CXC, NASA

Ano, dnes je sv. Valentýna (!) a astronomové si při pohledu na hvězdokupu NGC 346 v naší sousední galaxii Malé Magelanovo mračno povšimli tohoto mračna ve tvaru srdce, které je v centrální oblasti kupy tvořeno horkým plynem emitujícím rentgenové záření. Rentgenový snímek ve falešných barvách z observatoře Chandra také ukazuje silný rentgenový zdroj, hned nad srdčitým mračnem, který odpovídá HD 5980, pozoruhodné hmotné podvojné soustavě hvězd, která se nachází uvnitř kupy. O HD 5980 je známo, že prošla dramatickými změnami jasnosti a v roce 1994 krátce přezářila všechny ostatní hvězdy v Malém Magelanově mračnu a byla podobná se zářivou, eruptivní proměnnou hvězdou Eta Carinae v naší vlastní galaxii Mléčná dráha. Mračno ve tvaru srdce v NGC 346 má asi 100 světelných let a je pravděpodobně výsledkem starodávného výbuchu supernovy. Alternativně by mohlo také vzniknout při minulých erupcích soustavy HD 5980, analogicky s mlhovinou, která se váže s Eta Carinae.

Štítky: Rentgenový, Ngc 346, Hd 5980, Valentine's day