Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  22. únor 2003

Astronomický snímek dne (APOD) - 22. únor 2003

Infračervený Saturn

Uznání: E. Karkoschka (University of Arizona), HST, NASA

Tento nádherně podrobný snímek Saturna ve falešných barvách byl pořízen v lednu 1998 na oběžné dráze dalekohledem Hubble Space Telescope. Obrázek je kombinací tří snímků z Hubblova přístroje NICMOS a ukazuje nádhernou planetu s prstenci v odraženém infračerveném slunečním světle. Různé barvy představují různé výšky a složení oblačných vrstev, o kterých se obecně předpokládá, že se skládají z krystalků ledu amoniaku. Pro oči tak přitažlivé prstence vrhají stín na horní polokouli Saturna. Jasný pruh viditelný v levé části stínu je infračervené sluneční světlo, které proudí přes velkou mezeru v prstencích známou jako Cassiniho dělení. Lze též vidět dva z mnoha měsíců Saturna, hned za diskem planety vpravo nahoře se nachází Tethys a vlevo dole je Dione. Saturn nyní jasně září na večerní obloze jako bíložlutá "hvězda" poblíž souhvězdí Oriona.

Štítky: Saturn, Infračervený, Prstence