Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  09. květen 2003

Astronomický snímek dne (APOD) - 09. květen 2003

Přelet Mezinárodní kosmické stanice

Uznání a copyright: Tom Laskowski

Tento teleskopický snímek pořízený 11. dubna zachycuje jak před osm dní starým Měsícem přelétá Mezinárodní kosmická stanice. Na rozdíl od loudavého středečního přechodu Merkura přes Slunce, který byl podívanou pro všechny pozorovatele na denní straně planety Země, bylo obecenstvo tohoto lunárního přechodu mnohem více omezené. Stejně jako ostatní družice na nízké oběžné dráze Země se i kosmická stanice rychle pohybuje oblohou. Kolem východu a západu se třpytí se ve sluneční světle a její dráha silně závisí na zeměpisné šířce a délce pozorovatele. A tak správně postavený astronom Tom Laskowski sledoval obíhající stanici z místa poblíž South Bend v Indianě v USA a pořídil digitální film této prchavé a dramatické události. Jenom toto jediné políčko z digitálního filmu bylo zpracováno tak, aby ukázalo podrobnosti kosmické stanice. Mezinárodní kosmická stanice je vidět vlevo dole pod měsíčním terminátorem a je jenom něco přes 400 kilometrů daleko, zatímco Měsíc je daleko skoro 400 000 kilometrů.

Štítky: Měsíc, Přechod, ISS