Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  28. květen 2003

Astronomický snímek dne (APOD) - 28. květen 2003

SNR 0103-72.6: Dodávka kyslíku

Uznání: S.Park, D. Burrows (PSU) et al., Chandra Observatory, NASA

Výbuch supernovy, nevyhnutelný a okázalý zánik hmotných hvězd, vrhá zpátky do prostoru trosky obohacené těžkými prvky, které vznikly v jejím hvězdném jádru. Tyto prvky budoucích hvězd a planet jsou také nezbytné pro život. Na rentgenovém snímku ve falešných barvách je zde právě vidět, že zbytek supernovy SNR 0103-72.6 je právě takovým expandujícím mračnem trosek v sousední galaxii Malý Magelanův mrak. Ze změřené velikosti vnějšího expandujícího prstence rázově zahřátého plynu, kolem 150 světelných let se dá soudit, že původní exploze supernovy dosáhla Zemi asi před 10 000 lety. Už byly identifikovány stovky zbytků supernov, které se považují za astronomické laboratoře pro studium cyklu syntézy a obohacení prvků, ale rentgenové údaje tady ukazují, že horký plyn uprostřed tohoto zbytku supernovy je zvlášť bohatý na neon a na kyslík.

Štítky: Supernova, Zbytek supernovy, Rentgenové paprsky, Nucleosynthesis, Small magellanic cloud