Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  01. červen 2003

Astronomický snímek dne (APOD) - 01. červen 2003

GRO J1655 40: Důkaz rotující černé díry

Uznání kresby: A. Hobart, CXC

Ve středu rotujícího víru horkého plynu je pravděpodobně stvoření, které ještě nikdy nebylo přímo vidět: černá díra. Studium jasného světla, které vyzařuje vířící plyn často ukazuje, že se tam nachází nejenom černá díra, ale také její vlastnosti. Například u plynu, který obklopuje GRO J1655-40, bylo nalezeno neobvyklé blikání s rychlostí 450 krát za sekundu. Předchozí odhady hmotnosti pro centrální objekt o sedminásobné hmotnosti našeho Slunce lze vysvětlit hodnotu rychlého blikání černou dírou, která se velice rychle otáčí. Jaký fyzikální mechanismus opravdu způsobuje blikání i pomalejší kvaziperiodické oscilace (Quasi-Periodic Oscillation - QPO) v akrečních discích, který obklopují černé díry a neutronové hvězdy, zůstává předmětem výzkumu.

Štítky: Černá díra, Flickering