Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  31. květen 2003

Astronomický snímek dne (APOD) - 31. květen 2003

NGC 1818: Vyberte si hvězdu

Uznání: R. Elson and R. Sword (IoA Cambridge), NASA

Toto je NGC 1818, mladá, blýskavá kupa si 20 000 hvězd, která sídlí 180 000 světelných let daleko ve Velkém Magelanově mračnu. Vyberte si hvězdu. Jakoukoliv. Astronomové by si mohli vybrat skromnou modravě bílou hvězdu (v kroužku), která se zdá být horkým, nově vzniklým bílým trpaslíkem. Co je na tom tak zajímavé? Standardní astronomická moudrost říká, že hvězdy 5 krát hmotnější jak Slunce rychle vypotřebují svoje jaderné palivo a skončí svůj život okázalým výbuchem supernovy. Při hmotnosti menší než tato kritická hmota se vyvinou do červeného obra, projdou poměrně mírnou fází planetární mlhoviny a tiše zeslábnou podobně jako tento bílý trpaslík. Ovšem kromě tohoto člena kupy NGC 1818, kdy se tento bílý trpaslík vyvinul z červeného obra s hmotností přes 7,6 krát větší jak Slunce, který už měl vybuchnout! Jeho objev asi astronomy přinutí revidovat limitní hmotnost supernov směrem nahoru.

Štítky: Hvězdokupa, Hvězda, Bílý trpaslík