Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  25. červen 2003

Astronomický snímek dne (APOD) - 25. červen 2003

Galaxie podle GOODS

Credit: NASA, ESA, GOODS Team, M. Giavalisco (STScI)

Tento vábivý pohled na galaxie rozptýlené blízko i daleko je součástí příspěvku Hubble Space Telescope k projektu GOODS - Great Observatories Origins Deep Survey. Cílem GOODS je studium formování galaxií a jejich vývoje v nevídaně širokém rozsahu kosmických vzdáleností, čímž pokryje období času od současnosti až k rannému vesmíru. Tento projekt, na kterém se HST podílí společně s Chandra X-ray Observatory, již brzy očekávaným Space Infrared Telescope Facility a velkými pozemskými observatořemi, se významně rozrostl nedávnými snímky Hubble Deep Fields oblastí v severním souhvězdí Velké Medvědice a jižním souhvězdí Tukana. Napříč elektromagnetickým spektrem tak bude vzorek velkých blízkých galaxií, jako je interagující pár v levé dolní části snímku, srovnán se vzdálenými mladšími galaxiemi při hledání pojítek k původu těchto kosmických majáků. Předběžné výsledky projektu potvrzují, že tempo vzniku hvězd bylo v minulost vyšší a že tyto galaxie byly opravdu postaveny od základů, tedy do své současné podoby rostly splyváním a akrecí malých nedospělých galaxií.

Štítky: Galaxie, Kosmologie, Deep field, Galaxy evolution