Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  31. červenec 2003

Astronomický snímek dne (APOD) - 31. červenec 2003

Skupina galaxií Group HCG 87

Uznání: GMOS-S Commissioning Team, Gemini Observatory

Pro toto kosmické rodinné foto pózují galaxie z Hicksonovi kompaktní skupiny HGC 87 (HCG - Hickson Compact Group) vzdálené asi čtyřista miliónů světelných let v obojživelném souhvězdí Kozoroha (Capricornus). Velká spirální galaxie z profilu poblíž středu snímku, mlhavá eliptická galaxie vpravo od ní a spirální galaxie skoro u vrcholu snímku jsou identifikovanými členy skupiny, zatímco malá spirální galaxie ve středu je nejspíš vzdálenější galaxie v pozadí. Pečlivý průzkum hloubkového snímku v každém případě odhaluje další galaxie, které leží jistě daleko za HCG 87. I když galaxie v HCG 87 nejsou přímo zaklesnuté ve skupinovém objetí, tak na sebe vzájemně gravitačně působí a ovlivňují strukturu a vývoj ostatních členů. Tento nový snímek pochází z Jižního dalekohledu observatoře Gemini na Cerro Pachon v Chile, který nyní prochází zkouškami. Srovnání s obrázky této fotogenické galaktické skupiny pořízenými dalekohledem Hubble Space Telescope vychází příznivě.

Štítky: Galaxie, Interacting galaxies, Hcg87