Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  12. srpen 2003

Astronomický snímek dne (APOD) - 12. srpen 2003

Rentgenové záření ze Stephanova kvintetu

Uznání: X-ray: G.Trinchieri (INAF-Brera) et al., CXC, NASA
Optical: Palomar Digital Sky Survey

Stephanův kvintet je pitoreskní uskupení galaxií se zjevnými problémy, vzdálené asi 300 miliónů světelných let v souhvězdí Pegasa. V této vzdálenosti zabírá přes 200 000 světelných let. Kompozitní snímek ve falešných barvách ilustruje mohutnou podstatu této vícenásobné srážky galaxií, zde zobrazené pomocí rentgenových údajů z observatoře Chandra superponovaných v modré barvě do žlutého optického snímku. Rentgenové záření z centrálního modrého mraku, který probíhá vertikálně obrázkem, je vytvářeno plynem zahřátým na milióny stupňů energetickým rázem kosmického měřítka. Ráz nejspíše pochází od mezihvězdného plynu ve velké spirální galaxii, lze ji vidět bezprostředně napravo od mraku, který se srazil s řídkým mezigalaktickým plynem kvintetu, jak tato galaxie procházela centrálními oblastmi skupiny. Miliardy let opakovaných průchodů této skupiny galaxií horkým intergalaktickým plynem by je měly postupně obrat o jejich všechen hvězdotvorný materiál. Velká spirální galaxie, která vyčnívá nad spodním okrajem tohoto pohledu, je vzdálená zhruba 35 miliónů světelných let a nemá ke kvintetu žádný vztah.

Štítky: Rentgenový, Stephanův kvintet, Interacting galaxies