Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  03. listopad 2003

Astronomický snímek dne (APOD) - 03. listopad 2003

Spirální galaxie NGC 3982 před supernovou

Uznání: Stephen Smartt (U. Cambridge), HST, ESA, NASA

Jak vypadají hvězdy těsně před tím, než vybuchnou? Aby na to astronomové přišli, tak už nyní pořizují podrobné fotografie okolních galaxií, ještě před tím, než je nějaká supernova vidět. Doufají, že v nadcházejících letech vybuchne jedna hvězda zachycená na některém ze stovek snímků galaxií s vysokým rozlišením. Pokud ano, tak archivní snímky jako je ten nahoře z dalekohledu Hubble Space Telescope budou moci být prozkoumány, jak ta hvězda původně vypadala. Tato informace je pravděpodobně důležitá pro lepší pochopení jak a proč vznikají supernovy, stejně tak jako proč se některé supernovy jeví jasnější než jiné. Krásná spirální galaxie NGC 3982 na snímku nahoře ukazuje početná spirální ramena zaplněná jasnými hvězdami, modrými hvězdokupami a tmavými prachovými pásy. NGC 3982 má asi 30 000 světelných let, nachází se asi 60 miliónů světelných let od Země a lze ji uvidět i malým dalekohledem v souhvězdí Velké medvědice (Ursa Major).

Štítky: Spirální galaxie, NGC 3982