Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  20. únor 2004

Astronomický snímek dne (APOD) - 20. únor 2004

Kosmické perly kolem SN1987A

Uznání: P. Challis, R. Kirshner (CfA), and B. Sugerman (STScI), NASA

V únoru 1987 dosáhlo Země světlo z nejjasnější hvězdné exploze spatřené v moderních dějinách - ze supernovy SN1987A. Tento snímek z kamery kosmického dalekohledu Hubble Space Telescope ostře kreslící kamerou Advanced Camera for Surveys, pořízený v listopadu 2003, ukazuje místo 16 dní po explozi. Snímek ukazuje, že vlna výbuchu supernovy pokračuje v dopadu na před tím existující, jeden světelný rok široký prstenec materiálu a že nově zrozený centrální zbytek supernovy pokračuje v rozpínání. Od poloviny desetiletí 1990 se v prstenci začínají objevovat jako perly kosmického náhrdelníku jasné horké skvrny vytvořené vlnou výbuchu, která zahřála materiál až na milióny stupňů a od té doby je astronomové sledují napříč celým spektrem. Supernova SN1987A se nachází ve Velkém Magellanově mračnu, sousední galaxii vzdálené asi 170 000 světelných let. To ve skutečnosti znamená, že událost exploze, zhroucení jádra a detonace hvězdy asi 20 krát hmotnější jak Slunce, nastala sice v únoru 1987, ale před 170 000 lety.

Štítky: Supernova, Prstence, SN1987A, Blast wave, Hot spot