Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  27. březen 2004

Astronomický snímek dne (APOD) - 27. březen 2004

Snový Mir

Uznání: STS-76 Crew, NASA

Tento snový snímek stanice Mir pořídili astronauté z raketoplánu Atlantis, když se zrovna přibližoval k ruské kosmické stanici ke spojení při letu STS-76. S rozložitými přívěsky a slunečními panely se Mir podobá vrtošivému hmyzu, který se vznáší 350 kilometrů nad novozélandským Jižním ostrovem a městem Nelson poblíž Cook Strait. Koncem března 1996 dopravil Atlantis na Mir na pětiměsíční návštěvu astronautku Shannon W. Lucid a tak zvětšil obsazení stanice ze 2 na 3. Pak se v srpnu téhož roku při letu STS-79 vrátil, aby vzal Lucid zpátky a zase vysadil astronauta Johna Blahu. Od roku 1986, kdy byl Mir uveden do operačního stavu, jej navštívilo přes 100 kosmických pasažérů ze států planety Země jako jsou Rusko, Spojené státy, Velká Británie, Německo, Francie, Japonsko, Rakousko, Kazachstán a Slovensko. Po společných tréninkových letech raketoplán-Mir na podporu Mezinárodní kosmické stanice skončilo v srpnu 1999 trvalé obsazení Miru. Mir byl v březnu 2001 stažen z oběžné dráhy.

Štítky: Raketoplán, Mir, Kosmická stanice, Nový Zéland