Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  01. srpen 2004

Astronomický snímek dne (APOD) - 01. srpen 2004

Síla z prázdného prostoru: Casimirův jev

Uznání a copyright: Umar Mohideen (U. California at Riverside)

Tato titěrná kulička poskytuje důkaz, že se bude vesmír navždy rozpínat. Kulička, která měří něco přes desetinu milimetru, se pohybuje vůči hladké desce jako odpověď na energetické fluktuace ve vakuu prázdného prostoru. Tato přitažlivost je podle svého objevitele známá jako Casimirův jev. Ten se před 50 lety pokoušel porozumět, proč se tekutiny jako třeba majonéza pohybují tak pomalu. Dnes se hromadí důkazy, že největší hustota energie ve vesmíru je v neznámé formě zvané temná energie. Forma a geneze temné energie je téměř neznámá, ale postuluje se ve vztahu k fluktuacím vakua podobným jako u Casimirova jevu, ale nějak generovaným prostorem samotným. Zdá se, že tato rozlehlá a tajemná temná energie gravitačně působí na veškerou hmotu a tudíž pravděpodobně způsobuje trvalou expanzi vesmíru. Pochopení fluktuací vakua je v popředí vědeckého výzkumu nejen kvůli lepšímu porozumění našemu vesmíru, ale také kvůli zastavování částí mikromechanických strojů vzájemným slepováním.

Štítky: Vesmír, Dark energy, Casimir Effect