Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  13. srpen 2004

Astronomický snímek dne (APOD) - 13. srpen 2004

Perseida - bolid nad Japonskem

Uznání a copyright: Katsuhiro Mouri & Shuji Kobayashi (Nagoya City Science Museum / Planetarium)

Pozorovatelé na celém světě se těší z nepřítomnosti jasného Měsíce na časné ranní obloze a hlásí nádhernou podívanou na letošní meteorický roj Perseid. Špičková frekvence je, tak se čekalo, asi jeden meteor za minutu. I když byla většina Perseid slabá, tak 12. srpna kolem 03:17 JST se oblohou nad Japonskem blýsknul tento jasný a barevný bolid. Stopa meteoru, která končí vpravo nahoře, míří dolů doleva, zpátky k radiantu roje mezi souhvězdími Persea a Cassiopei, zde je vidět zrovna nad věží v popředí. Dole pod stopou meteoru je vidět hvězdokupu Plejády. Meteorický roj Perseid se dá vystopovat k částečkám prachu z ohonu komety Swift-Tuttle, které dopadají do atmosféry rychlostí asi 60 kilometrů za sekundu. Přestože každoroční vrchol roje přišel a už zase pominul, tak Perseidy by měly být viditelné i během několika dalších nocí, ale s podstatně sníženou frekvencí.

Štítky: Meteor, Bolid, Perseids meteor shower