Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  22. říjen 2004

Astronomický snímek dne (APOD) - 22. říjen 2004

Zrcadlo SOFIA

Uznání: Ron Strong (ARC / NASA)

Jako miska s bonbóny vypadá toto úžasné high-tech astronomické zrcadlo. Je vyrobeno ze zvláštního sklokeramického materiálu zerodur a má průměr 2,7 metru. Průhledný povrch ještě neobdržel odrazivou vrstvu, takže je vidět vnitřní plástevnatá struktura s atraktivním modrým a žlutým nádechem od ochranné plachty a osvětlení v pozadí. Toto nedávno odhalené zrcadlo dalekohledu je určeno pro lety na stratosférické observatoři SOFIA (Stratospheric Observatory For Infrared Astronomy). Jelikož vodní pára v zemské troposféře brání infračervenému světlu, tak SOFIA bude operovat z upraveného dopravního letadla Boeing 747 ve výškách nad 40 000 stop (12 km). SOFIA jako největší létající observatoř na světě bude zkoumat nejrůznější kosmická prostředí včetně míst zrodu a zániku hvězd, vznikání dalekých slunečních soustav i černých děr v aktivních galaxiích.

Štítky: Infračervený, Mirror, Sofia