Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  01. listopad 2004

Astronomický snímek dne (APOD) - 01. listopad 2004

Strašidelná hvězdotvorná oblast DR 6

Uznání: S. Carey (Caltech), JPL-Caltech, NASA

Jak mohly hvězdy vytvořit tak strašidelný a dobře známý tvar jako je lidská lebka? Zaprvé, složité procesy vzniku hvězd vytvářejí mlhoviny mnoha tvarů a velikostí a je to jen lidské vnímání, které identifikuje tvar lebky. Dále, fyzikální důvody pro velké, skoro prázdné dutiny, které připomínají oči a ústa lebky v mlhovině DR 6, spočívají v silných hvězdných větrech a energetickém světlu, které vyzařuje z asi deseti jasných mladých hvězd v centrálním "nosu" mlhoviny. Délka centrálního nosního mostu je asi 3,5 světelného roku. Hvězdotvorná mlhovina DR 6 se nachází asi 4000 světelných let daleko v souhvězdí Labutě (Cygnus). Snímek nahoře pořídil v minulém roce Spitzerův kosmický dalekohled ve čtyřech infračervených barvách. Možná, že tajemnost mlhoviny DR 6, kterou vnímáme, má připomenout, že dnešek je historicky duchovitý den všech svatých, který následuje po večeru všech svatých (All Hallow's Eve neboli "Halloween").

Štítky: Star-forming region, DR 6