Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  31. říjen 2004

Astronomický snímek dne (APOD) - 31. říjen 2004

Halloween a mlhovina Duchova hlava

Uznání: Mohammad Heydari-Malayeri (Observatoire de Paris) et al., ESA, NASA

Původ Halloweenu je starobylý a astronomický. Již od 5. století před Kristem byl Halloween slaven jako čtvrtící den (cross-quarter day), den napůl cesty mezi rovnodenností (stejná délka dne a noci) a slunovratem (minimální nebo maximální délka noci na severní polokouli). V našem moderním kalendáři ovšem skutečný čtvrtící den nastane až příští týden. Jiným čtvrtícím dnem jsou Hromnice (Groundhog's Day). Moderní oslavy Halloweenu zachovávají historické kořeny v oblékání, aby se zastrašili duchové smrti. Možná že vhodnou moderní poctou tomuto starobylému svátku je mlhovina Duchova hlava na snímku nahoře, který pořídil dalekohled Hubble Space Telescope. To, co se podobá fiktivnímu duchovi, je ve skutečnosti hvězdotvorná oblast NGC 2080 ve Velkém Magellanově mračnu, satelitní galaxii naší vlastní galaxie Mléčná dráha. Mlhovina Duchova hlava má asi 50 světelných let a je zde zobrazena ve skutečných barvách.

Štítky: Ghost Head Nebula, Halloween