Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  08. leden 2005

Astronomický snímek dne (APOD) - 08. leden 2005

Rentgenové tajemství v RCW 38

Uznání: S. Wolk (Harvard-Smithsonian CfA), et al., CXC, NASA

Zhruba 6000 světelných let daleko pluje souhvězdím Plachty (Vela) hvězdokupa RCW 38 plná výkonných hvězd. Není žádným překvapením, že tyto, jenom milión let staré hvězdy s horkými vnějšími atmosférami, vypadají jako bodové rentgenové zdroje, které posévají tečkami tento rentgenový snímek z oběžné observatoře Chandra. Zato difuzní mračno rentgenového záření kolem nich je trochu záhadou. Rentgenové energie jsou na snímku barevně kódované, vysoké energie modře, střední zeleně a nízké červeně. Mračno, které prostupuje kupu jen o několik světelných let vedle, má barvy, které naznačují, že rentgenové paprsky jsou vytvářeny vysokoenergetickými elektrony, které se pohybují magnetickým polem. Z údajů Chandry ale nejsou zřejmé zdroje energetických elektronů, jako třeba rázové vlny (zbytků supernovy), nebo rotující neutronové hvězdy (pulsary). Ať už je jejich původ jakýkoliv, tak energetické částice by mohly zanechat stopy na planetárních soustavách vznikajících v mladé hvězdokupě RCW 38, stejně jako se zdá, že okolní energetické události ovlivnily chemii a izotopy v naší vlastní sluneční soustavě.

Štítky: Hvězdokupa, Rentgenový, Rcw 38