Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  10. únor 2005

Astronomický snímek dne (APOD) - 10. únor 2005

Červený Saturn

Uznání: G. S. Orton & P. A. Yanamandra-Fisher (JPL), Keck Observatory, NASA

Tento podivný snímek ve falešných barvách, jinak dobře známé planety Saturn, ukazuje teplotní změny podle tepelné infračervené emise z atmosféry plynového obra i z prstenců. Tento ostrý, pozemský obraz Saturnovy jižní polokoule, pořízený dalekohledem Keck I na Mauna Kea, je mozaikou 35 snímků. Všeobecný trend oteplování při jižním létu planety, založený na jevech pocházejících ze slunečního záření, se čekal. Ale překvapujícím výsledkem údajů na infračeveném snímku je jasný důkaz náhle oteplené polární čepičky a jasná horká skvrna u jižního pólu Saturna. Teplý jižní pól a horká skvrna mohou být ve sluneční soustavě jedinečné a tak se plánuje další průzkum této oblasti s použitím přístrojů kosmické sondy Cassini. Takže, jak horká je Saturnova horká skvrna? Teplota troposféry na pólu je pařeništních 91 Kelvinů (-296 stupňů Fahrenheita, -182 stupňů Celsia).

Štítky: Saturn, Infračervený, Jižní pól, Hot spot