Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  24. duben 2005

Astronomický snímek dne (APOD) - 24. duben 2005

M16: Hvězdy z orlích vajec

Uznání: J. Hester, P. Scowen (ASU), HST, NASA

V Orlí mlhovině vznikají novorozené hvězdy. Tento snímek pořízený kosmickým dalekohledem Hubble Space Telescope v roce 1995 ukazuje odpařující se plynné globule (evaporating gaseous globules - EGGs: "vejce", slovní hříčka), jenž se vynořují ze sloupů molekulárního vodíku a prachu. Obří pilíře měří na délku světelné roky a jsou tak husté, že se vnitřní plyn gravitačně hroutí za vzniku hvězd. Intenzivní záření jasných mladých hvězd na konci každého pilíře způsobuje, že se materiál s nízkou hustotou vyvařuje ven a tak odhaluje hvězdné kolébky hustých vajec (EGGs). Orlí mlhovina spojená s otevřenou hvězdokupou M16 se nachází ve vzdálenosti asi 7000 světelných let.

Štítky: M16, Eagle Eggs

10. vesmírný týden 2024

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 4. 3. do 10. 3. 2024. Měsíc na ranní obloze ubývá k novu. Na večerní obloze je vidět Jupiter a Uran. Aktivita Slunce se mírně snížila. Pozorujeme zvířetníkové světlo a stále jasnější kometu 12P/Pons-Brooks. Očekáváme start rakety Falcon 9 s kosmickou lodí Crew Dragon k ISS s posádkou mise Crew-8. Před 45 lety proletěl Voyager 1 nejblíže Jupiteru. Před 460 lety se narodil David Fabricius, objevitel první proměnné hvězdy.

Kometa 62P/Tsuchinshan

Snímek komety 62P/Tsuchinshan. Rozměry obrázku jsou 38 x 31 obloukových minut, sever je nahoře, východ vlevo. Proti originálu je 2x zmenšen. Vzdálenost od Země 0.548 au, od Slunce 1.510 au.