Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  01. červenec 2005

Astronomický snímek dne (APOD) - 01. červenec 2005

Prstenec kolem Fomalhautu

Uznání: P. Kalas, J. Graham (UC Berkeley), M. Clampin (GSFC), ESA, NASA

Fomalhaut (anglická pomůcka pro výslovnost je "foam-a-lot" [hodně pění], v češtině není třeba) je jasná, mladá hvězda, zhruba 25 světelných let daleko od Země v souhvězdí Jižní ryby (Piscis Austrinus). Dřívější infračervená pozorování kolem blízké hvězdy identifikovala torus chladného materiálu, ale panely nahoře poskytují podrobnosti dosud nejostřejších snímků Fomalhautova prachového prstence ve viditelném světle pořízené kamerou ACS Hubblova kosmického dalekohledu. Přezařující světlo hvězdy maskuje zakrývající disk v kameře koronografu. Vyosený prstenec s ostrou vnitřní hranicí se bere jako silný důkaz hmotné planety, která obíhá daleko Fomalhautu, která utváří a udržuje vnitřní okraj prstence. Ve vzdálenosti 133 astronomických jednotek (vzdáleností Země -Slunce) od Fomalhautu začíná samotný prachový prstenec a je to pravděpodobně větší a mladší analog našeho vlastního Kuiperova pásu - vnějšího rezervoáru ledových těles sluneční soustavy.

Štítky: Fomalhaut, Dust ring, Exoplanet