Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  18. červenec 2005

Astronomický snímek dne (APOD) - 18. červenec 2005

Kometa Tempel 1 a Deep Impact z Hubbla

Uznání: P. Feldman (JHU) & H. Weaver (APL), ESA, NASA

Toto byla lidmi vyvolaná událost, která byla vidět v celé sluneční soustavě. Podle instrukcí pozemských vědců sonda velikosti chladničky z mise Deep Impact zasáhla 4. července rychlostí 35 000 kilometrů za hodinu kometu Tempel 1. Nečekaně jasný výbuch nebyl výbuchem nukleárním, ale spíše pocházel z velkého oblaku, který odrážel sluneční světlo. Na snímku nahoře je vidět, jak tato událost vypadala z Hubblova kosmického dalekohledu na oběžné dráze. Zdá se, že z kometárního jádra vyvěrá oblak jasného materiálu a pak se rozptyluje. Oblast okolo komety se v hodinách po dopadu stala víc jak třikrát jasnější. Astronomové budou i nadále pokračovat ve studiu snímků a údajů, které odeslala sonda Deep Impact, aby bylo lépe rozumět podstatě komety Tempel 1 a aby se získaly údaje o vývojové dynamice ranné sluneční soustavy.

Štítky: Tempel 1, Deep impact, Hubble Space Telscope