Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  17. červenec 2005

Astronomický snímek dne (APOD) - 17. červenec 2005

Střed Centaurus A

Uznání: E.J. Schreier (STScI) et al., HST, NASA

Centrální oblast aktivní galaxie Centaurus A obklopuje fantastická směs mladých horkých hvězdokup, obřích zářících plynných mračen a vnořených tmavých prachových pásů. Tato mozaika snímků z Hubblova kosmického dalekohledu pořízená v modré, zelené a červené barvě byla zpracována do snímku tohoto kosmického víru v přirozených barvách. Infračervené snímky z Hubbla také ukazují, že ve středu tohoto dění se skrývá něco, co se zdá být disky hmoty, která po spirále padá do černé díry miliardkrát hmotnější jak Slunce! Samotná galaxie Centaurus A je zřejmě výsledkem srážky dvou galaxií a zbytek trosek stále pohlcuje černá díra. Astronomové věří, že takové černé díry jsou centrálními motory, které generují rádiové, rentgenové a gama záření produkované zdrojem Centaurus A a dalšími aktivními galaxiemi. Protože aktivní galaxie Centaurus A je blízko, pouhých 10 miliónů světelných let, tak je poměrně pohodlnou laboratoří pro výzkum těchto silných zdrojů energie.

Štítky: Aktivní galaxie, Centaurus A, Center